کد مطلب:223936 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

ترجمه خطبه
سپاس و ستایش بی حد و حصر پروردگاری را كه آفریننده جهانیان است درود و رحمت و صلوات و تحیت بر پیغمبر برگزیده و راهنمایان پس از او كه دنیای بشریت برهبری آنان مفتخر است.

كلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما نقل نموده اند كه ابوعلی محمد بن حسین بن فضل برای ما روایت نموده از احمد بن علی بن حاتم از پدرش و او گفت ابوعبدالله حسین بن علی بن فضل برای من نقل كرده و شیخ ابوالحسن علی بن حاتم القزوینی از علی بن جعفر شهریرانی از علی بن احمد بن حماد روایت نمود.

و نیز فضل بن شاذان هاشمی از محمد بن یقطین و ابراهیم بن محمد همه باسناد خود نقل و روایت نموده اند كه مأمون خلیفه عباسی اباالفضل بن سهل ذوالریاستین را فرستاد حضور امام علی بن موسی الرضا، و پیغام داد كه ای پسر عموی عزیز دلم می خواهد برای من هم اصول دین را از توحید و عدل و حلال و حرام و واجبات و سنت بنویسی چه شما امروز حجت و نماینده خدا بر خلق هستید. شما معدن علم و دانش و واجب الاطاعه می باشید باید همه ماها در اصول و فروع از افاضات شما كه وارث علوم پیغمبران و مخصوصا علم خاتم النبیین می باشی بهره مند گردیم.

ذوالریاستین آمد منزل امام رضا علیه السلام و پیغام خلیفه را با ادب و وقار داد.

حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام قلم و دوات و كاغذ خواست و شروع بنوشتن این رساله نمود و بذوالریاستین داد برای مأمون ببرد.